کد مطلب:276923 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

پیرامون مسجد براثا
مرحوم سید بن طاووس -علیه الرحمه - درحدیثی از (عبدالله فرزند عمر) در مورد خراب شدن مسجد (براثا) از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله چنین می نویسد:

منافقین در شبی مسجدی را در مدینه خراب كردند و این عمل برای اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله بسیار گران و ناگوار آمد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:اینقدر ناراحت نباشید، زیرا این مسجد تعمیر خواهد شد ولی موقعی كه مسجد (براثا) خراب شد حج باطل می شود (یعنی مردم از رفتن به حج منع می شوند) پرسیدند یا رسول الله مسجد براثا در كجاست؟ فرمود: در زمین عراق در طرف غربی بغداد واقع شده، و در آن مسجد هفتاد نبی و وصی نماز خوانده و آخرین آنها این مرد است و به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام اشاره فرمود.

سپس مرحوم سید بن طاووس در مورد خراب شدن این مسجد چنین می نویسد:

(سلیلی) گوید: من خودم دیدم كه (حنبلیها) یعنی: (پیروان احمد حنبل كه فرقه ای از اهل سنت می باشند) این مسجد را خراب كردند، و در مسجد قبرهایی حفر كردند و مرده های مردم را به زور از صاحبانشان باز می گرفتند، و با این كه



[ صفحه 264]



ایشان قبوری ساخته و آماده كرده بودند با این حال آنها را در آنجا دفن می كردند تا اینكه از صورت مسجد بودن بیرون رود و آنجا را قبرستان كنند و مسجد تعطیل گردد، حتی اینكه در آنجا درخت خرمائی بود آن را قطع كردند و تنه ی آن را آتش زدند و (تیرهای) سقف مسجد را نیز سوزاندند.

و این در سال 312 هجری بود و در همانسال حج تعطیل شد و سلیمان بن حسن (قرمطی) خروج كرده و راه حجاج بیت الله را بست، و آنها را به قتل رسانید و حج را تعطیل نمود و برفی در بغداد آمد كه درختان خرمای آنها از شدت سرما سوخت و (خشك شد) و او هم به هلاكت رسید.

آنگاه سید بن طاووس چنین می نویسد: كه ناقد مولای من به من خبر داد كه عمرو، قاضی بغداد به وی گفته است: من در قریه ی (صرصر) كه سه فرسخی بغداد است صد هزار درخت خرما داشتم كه همگی سوخت و خشك شد.

سپس این چنین می نویسد: كه (سلیلی) گوید: چه شأنی از این نیكوتر و چه امری از این پیشگوئی واضح تر است. [1] .


[1] الملاحم و الفتن ص 131، 130 باب 48 طبع منشورات الرضي.